Smith Communicatie

Boekreview (II): Social Media Expert in een week van Jeroen Bertrams

Waar was ik gebleven? Een paar weken geleden gaf ik een korte review/samenvatting van de eerste stap uit het boek ‘Social Media Expert in een week’ van Jeroen Bertrams. De rest van het boek geeft eigenlijk net zulke praktische handvatten, maar het blijkt al wel dat veel tools en mogelijkheden alleen weggelegd zijn voor de grote adverteerders. Social media blijkt een kostbaar goed. Zo kunnen de kosten voor één tweet gepost door een beroemdheid als Paris Hilton al oplopen tot 12.000 dollar!

Gezien het al redelijk beknopte boekje, ga ik niet alle stappen bij langs. Wel wil ik de volgende zaken toch niet ongemoeid laten.

Likeability

Welke berichten worden gedeeld en welke niet? Cijfers liegen niet. Of toch? Facebook gebruikt namelijk de EgdeRank. Maar hoe deze ranking precies tot stand komt is niet bekend, maar het heeft in ieder geval te maken met de mate waarin er interactie heeft plaatsgevonden in het verleden, de reacties en/of likes (reacties wegen zwaarder!), en het tijdstip. Ga dus al direct bij het opzetten van je account het gesprek aan met je likers/volgers, dat verhoogt de ranking in de toekomst!

Andere tips, als het soort berichten (polls, foto’s, infographics) en hoe je deze berichten het beste kunt delen door middel van (content)marketing, vind je in verschillende hoofdstukken terug. Bij de structuur valt daarom af en toe nog wel wat te winnen!

Meten is weten

Jammer genoeg gaat het boekje in nog geen zes pagina’s door het meten van de resultaten heen, de laatste stap. Ondanks het feit dat de auteur aangeeft dat dit een belangrijk punt is mede door de stijging van marketingbudgetten rondom social media. Een paar sprekende voorbeelden blijven helaas uit. Wat kan je bijvoorbeeld leren uit de cijfers over bereik, kosten per webcare actie of de geposte berichten? Pas als je weet waarom iets werkt of juist niet, dan weet je wat je in het vervolg kan aanpassen in je strategie om je budget nog effectiever in te zetten!

De hamvraag: expert in één week?

En dan nu nog de hamvraag (welke Jeroen zelf ook al aanstipt): ben ik nu een social media expert geworden in één week? Nee, dat denk ik niet. Maar ondanks de kennis die ik al in huis had, ben ik toch zeker weer wat wijzer geworden!

 

Paulien Bakker