Smith Communicatie

Kartbeurs van Nederland 2017

Achtergrond

De tweedaagse Kartbeurs van Nederland is een initiatief van Kartcentrum Lelystad en biedt de bezoekers de kans om zich onder te dompelen in de snelle wereld van de kart- en autosport. In twee hangars van AIS Airlines op vliegveld Lelystad tonen vele standhouders de laatste noviteiten. De nieuwste kartmodellen en motortuners, kartteams, wedstrijdorganisatoren, kart- en autosportbonden, kartcircuits en coureurs zullen aanwezig zijn. Daarnaast geldt de beurs tevens als aankondiging van het nieuwe kartseizoen en worden de Nederlandse kartkampioenen tijdens het event gehuldigd.

Aanpak

Al sinds de 2e editie van de Kartbeurs van Nederland in 2015, verzorgt Smith Communicatie de PR voor dit kartspektakel in Lelystad. Voor de editie in 2017 bedacht Smith Communicatie om een Talentscouting toe te voegen aan het programma. Kartcentrum Lelystad en Formido organiseerden deze en riepen jonge karttalenten op om zich op te geven via mail en een speciaal Facebook-event. Hieruit werden vijf talenten tussen de 6 en 9 jaar geselecteerd. Zij werden uitgenodigd voor een speciale trainingsdag waarop ze karttraining kregen en waarop wij ze mediatraining gaven. Op deze manier konden de vijf talentjes voelen hoe het is om Max Verstappen te zijn en interviews te moeten doen. Tijdens de Kartbeurs zelf toonden de talenten hun vaardigheden aan een vakjury en werd de winnaar bekendgemaakt.

Rondom de Kartbeurs en de Talentscouting stelde Smith Communicatie meerdere persberichten op en benaderde 1 op 1 contacten bij de regionale-, landelijke- en sportmedia. We pitchten verschillende invalshoeken en verhalen bij zowel televisie als printtitels.

Resultaat

De Talentscouting en met name de verhalen van de individuele talenten werden breed opgepakt door regionale media als Omroep West, RTV Utrecht en het Brabants Dagblad, maar ook door landelijke media als Hart van Nederland. Dit zorgde voor een golf aan publiciteit in de week voorafgaand aan de finale en de Kartbeurs. Ook de uitslag van de finale en het succes van de Kartbeurs resulteerden achteraf in flink wat publiciteit bij onder andere het ANP, Jeugdjournaal, Telegraaf TV, NRC.nl, Elsevier, Panorama, de journaals van Skyradio en Q Music en tal van andere landelijke en regionale media.

Hieronder enkele hoogtepunten:

Hart van Nederland

hart-van-nederland

Jeugdjournaal

YouTube voorvertoningsafbeelding

Telegraaf

YouTube voorvertoningsafbeelding

METRO: Frens (6): “Ik word beter dan Max Verstappen”

Algemeen Dagblad: Groeiend aantal bezoekers Kartbeurs door idool Max Verstappen

Omroep Brabant: Zesjarige Frens is wellicht de nieuwe Max Verstappen

Omroep West: Senna uit Den Haag is enorm karttalent

Geplaatst op 11 januari, 2017