Smith Communicatie

Citymarketing: een interessante marketingtool voor stadspromotie

Oh Oh Den Haag, mooie stad achter de duinen..

‘I Amsterdam’, ‘Er gaat niets boven Groningen’, ‘Het kán in Almere’. Komen deze slogans je bekend voor? Stadspromotie, of chiquer gezegd citymarketing, heeft de laatste jaren een ware opmars gemaakt. Menig grote stad is zich inmiddels zeer bewust van het belang van citymarketing om het imago van de stad een extra boost te geven. Toen het begrip citymarketing nog in de kinderschoenen stond, leek deze speciale stadspromotie alleen voorbehouden aan de grote steden van ons land. Inmiddels hebben de middelgrote steden ook het licht gezien en zetten zij actief in op de nationale én internationale profilering van hun stad.

Als politiek hart van de natie, als internationale stad van Vrede en Recht én natuurlijk als mooie stad achter de duinen, heeft Den Haag een groot aantal unique selling points. Hotspots en unieke locaties, dat is waar het immers om draait als het gaat om citymarketing. Trekpleisters die niet alleen interessant zijn voor toeristen en dagjesmensen, maar bijvoorbeeld ook voor tv- en filmproducenten die op zoek zijn naar goede locaties als decor voor hun producties. De afgelopen jaren heeft het actieve citymarketingbeleid van de Gemeente Den Haag ertoe geleid dat er in onze stad diverse producties zijn opgenomen, zoals de films Sonny Boy, Pizzamaffia en Tirza, het EO-spektakel The Passion en VI Oranje. Afgelopen maandag ging de nieuwste Nederlandse speelfilm ‘Smoorverliefd’ in première waarin een hoofdrol voor de stad was weggelegd. Toch weer een mooi staaltje stadspromotie!

Inmiddels weten tv- en filmproducenten dus goed de weg te vinden naar onze stad. In dit kader organiseerde de Gemeente Den Haag afgelopen maandag in aanloop naar de première een inhoudelijk filmsymposium, uiteraard als onderdeel van het citymarketingbeleid, waar ‘tout’ producerend Nederland te vinden was. Diverse prominenten gingen hier het gesprek met elkaar aan over de kansen die er liggen voor de steden om zich nog meer te profileren als filmstad, welke economische voordelen dit biedt en hoe steden onderling nog beter kunnen samenwerken. Interessante uitkomsten waren het resultaat van de boeiende sessie waarin producenten het nut van actief citymarketingbeleid onderstreepten. Ook werd het belang van onderlinge samenwerking tussen de grotere steden extra benadrukt om ook op internationaal niveau mee te tellen. Iedere Nederlandse stad heeft immers zijn eigen highlights en unieke locaties, maar als je het internationaal op moet nemen tegen wereldsteden als New York, Barcelona en Parijs, kun je soms misschien maar beter de krachten bundelen en schitteren in de hoofdrol van de underdog.

 

Beau Korporaal