Smith Communicatie

Krommende tenen en jeukende handen

Er zijn weken dat ik tenenkrommend het nieuws kijk, de krant lees of de social media volg… Vooral als het gaat om restaurants, clubs en strandpaviljoens die duidelijk moeite hebben met het omgaan met de media. En ik kan het me voorstellen hoor! Schrijft een gast iets negatiefs over je zaak op social media, moet je dan wel of niet reageren, en zo ja hoe dan precies? Vindt er onverwachts een incident plaats in je zaak, wat moet je dan zeggen als je ineens een journalist voor je neus hebt staan?

Horeca ondernemers zijn hardwerkende mensen, net als ik, die druk bezig zijn om het hun gasten naar hun zin te maken. Dat is hun focus en dat is zeker goed! Maar als ik dan lees over de sluiting van strandpaviljoens, of lees dat de ‘hoteldirectie onbereikbaar was voor commentaar’, of op social media zie dat een slechte recensie in een restaurant een eigen leven gaat leiden, dan gaan mijn handen jeuken.. Hier moet wat gebeuren!!

Daarom heb ik besloten om alle mediakennis die ik de afgelopen 18 jaar heb opgebouwd met mijn team, om te zetten in een 1-daagse mediatraining, speciaal voor horecabedrijven: “Hoe om te gaan met de media?” In de hoop dat ze 1 dag willen investeren om ervoor te zorgen dat ze geen imagoschade gaan lijden door een incident, dat ze weten hoe om te gaan met journalisten en kritiek op social media. Dit overkomt mij toch niet, tja dat denk je altijd. Maar als ik terugkijk naar de afgelopen maanden dan is ‘het’ toch veel horeca ondernemers overkomen. En dan gaan mijn handen jeuken..

Leontine.

Geplaatst op 30 september, 2014