Smith Communicatie

Schone winkelgebieden goed voor omzet winkeliers en veiligheidsgevoel burgers

Eerste resultaten landelijk onderzoek naar schone winkelgebieden geeft commerciële en maatschappelijke inzichten

  • De kans dat Nederlanders grote uitgaven doen, is zo’n 10% hoger in   schone winkelgebieden dan in minder schone winkelgebieden;
  • Bezoekers verblijven gemiddeld 20% langer in een schoon centrum;
  • In een schoon winkelgebied voelt men zich veiliger, vooral ’s avonds;
  • Binnensteden zijn schoner dan lokale winkelgebieden;
  • 37% van de Nederlanders geeft aan eerder geneigd te zijn te winkelen in een winkelgebied dat is uitgeroepen tot het Schoonste Winkelgebied van Nederland.
  • Voor meer informatie: www.nederlandschoon.nl


Foto: NederlandSchoon

Vandaag, op Duurzame Dinsdag, presenteert NederlandSchoon de eerste resultaten van een onafhankelijk onderzoek naar de effecten van een schoon winkelgebied. Zij voeren jaarlijks een enquête uit onder burgers, dit jaar ruim 25.000 geïnterviewden, waarbij de schoonheidsgraad van hun eigen winkelgebied centraal staat. De ondervraagde burgers vinden winkelgebieden schoner overkomen wanneer er minder zwerfafval ligt, de kwaliteit van de bestrating en winkelgevels goed is en als er zichtbaar door de gemeente wordt schoongemaakt. Dit jaar zijn er ook resultaten die winkeliers en gemeenten voordelen kunnen opleveren. Het schoonhouden van je eigen winkel of het gehele winkelgebied vergt inspanning, maar blijkt zich wel uit te betalen.

Helene van Zutphen, directeur NederlandSchoon, vertelt: “Met dit onderzoek bepalen we aan het einde van het jaar wat de Schoonste Winkelgebieden van Nederland zijn, maar willen we ook laten zien hoe belangrijk een schone leefomgeving is. Hiervan zijn winkelgebieden een belangrijk onderdeel. Maar hoe krijgen we dit bij iedereen tussen de oren? Het onderzoek geeft inzicht in hoe belangrijk burgers een schoon winkelgebied vinden en welk gedrag dat bij ze oproept. Bijzonder interessant voor winkeliers en gemeenten. Dat de uitgaves met zo’n 10% hoger liggen in een schoon winkelgebied en het verblijf 20% langer, is voor winkeliers een steun in de rug om zich gezamenlijk écht in te zetten voor schone winkelstraten. Voor gemeenten is het veiligheidsaspect interessant, namelijk dat burgers zich bovenal veilig voelen. Ook voor hen een extra motivatie om hier actief aan bij te blijven dragen”.

Het volledige onderzoeksrapport van NederlandSchoon is bedoeld voor gemeenten, beheerders van winkelgebieden en ondernemers, en wordt in december gepubliceerd. De Schoonste Winkelgebieden van Nederland worden in november bekendgemaakt tijdens het Landelijk Zwerfafvalcongres Het Rendement van Schoon.

Over NederlandSchoon
NederlandSchoon wil zwerfafval in Nederland voorkomen en bestrijden. Aan de hand van gerichte campagnes, onderzoeken, samenwerkingen, het delen van kennis en het geven van advies aan bedrijven komt de organisatie in actie tegen zwerfafval. NederlandSchoon richt zich specifiek op ‘aandachtsgebieden’; plekken waar doorgaans meer zwerfafval te vinden is zoals festivalterreinen, winkelgebieden en stadsparken. Hiervoor creëren ze oplossingen op maat en zoeken ze de samenwerking actief op met omwonenden. Meer informatie zie www.nederlandschoon.nl.

Geplaatst op 5 september, 2017