Smith Communicatie

Boekreview: Social Media Expert in een week Jeroen Bertrams

Wie een handig boekje wil lezen over social media, raad ik ‘Social Media Expert in een week’ aan van Jeroen Bertrams. Het geeft de social media-gebruiker verschillende websites, tools & tips om online media slim in te zetten om bepaalde bedrijfsdoelen te behalen.

7-stappen model

Jeroen geeft een 7-stappen model: 1) luisteren & monitoren, 2) communiceren, 3) publiceren, 4) marketing, 5) verkopen, 6) optimaliseren en integreren, en 7) meten. Dit verschilt in grote lijnen niet veel van andere bekende marketingprincipes, maar de vele handige handvatten die erbij gegeven worden maakt het boekje praktisch toepasbaar.

Stap 1 is uiteraard je doelgroep leren kennen. Dat een kwart van het boekje hier over gaat, geeft wel aan hoe belangrijk dit is. Een stap waar toch vaak te snel aan voorbij gegaan wordt. Doen is ook veel leuker, maar daarom vaak wel minder effectief. De basis moet goed zijn.

Luisteren & monitoren: de doelgroep centraal

In deze korte blog houd ik het vandaar even bij de eerste stap: luisteren & monitoren. Hoe leer je je online doelgroep nu echt kennen? Ga allereerst na waar op het internet over jouw product/dienst gesproken wordt. Zoek op fora, blogs, reviewsites, vraag & antwoordsites en sociale media als twitter en facebook. Vervolgens ga je monitoren. Waar praten ze over? Wat wordt gewaardeerd en hoe communiceren ze? Belangrijk hierbij is het proberen te ontdekken wie de beïnvloeders zijn. Handige sites hiervoor zijn www.klout.comwww.twittergids.nl of www.pingids.nl).

Dit zijn slechts 3 tips. Vergeet niet dat dit dus alleen gaat over het deel van je doelgroep die online actief is. Het blijft belangrijk om ook de doelgroep die online niet actief is te blijven betrekken. Het gaat om de juiste mix van online én offline instrumenten om de bedrijfsdoelen te behalen.

Binnenkort zal ik verder ingaan op de overige stappen uit het boek Social Media Expert in een week. Dit was voor het nu. Succes!

 

Paulien Bakker