Diensten
De Opdracht
In 2019 werd Smith Communicatie gevraagd de PR te verzorgen van de Tong Tong Fair. Dit jaarlijkse evenement, dat op het Malieveld de Indische cultuur viert, ontvangt bezoekers uit het hele land én daarbuiten. De Tong Tong Fair is een optelsom van een internationale beurs, een foodevent en een cultureel festival, waarbij Oost en West elkaar ontmoet en verleden, heden en toekomst worden verbonden. Begonnen als de Pasar Malam bestaat het evenement al meer dan 60 jaar. Dit betekent echter ook dat veel media en potentiële bezoekers de perceptie hebben dat dit evenement vooral naar het verleden kijkt, een ouder publiek trekt en voornamelijk om food draait. De organisatie van de Tong Tong Fair had de wens om de buitenwereld te laten zien hoe veelzijdig het programma is en dat steeds meer jongeren het evenement weten te vinden. Kortom: een verandering van de publieke perceptie.
De Aanpak
Uit het rijke programma van de Tong Tong Fair werden verschillende onderdelen en onderwerpen gekozen en gekoppeld aan media die hier qua profiel op aansloten. Dit proces van ‘schatgraven’ en mediamatchen werd in verschillende sessies en in samenwerking met de organisatie nauwkeurig uitgevoerd. De op maat gemaakte verhaallijnen werden vervolgens exclusief aangeboden aan verschillende landelijke, regionale en vakmedia.
De Resultaten
In aanloop naar de Tong Tong Fair leek het evenement alomtegenwoordig te zijn. Margriet kondigde het evenement aan, Felix Wilbrink schreef in de Telegraaf een wekelijkse column over de Indische keuken, jongerenradiozender FUNX besteedde aandacht aan het programma door de 18-jarige Noah te interviewen over het belang van zijn Indische roots, NPO radio 1 hield een diepte-interview met de directeur en Jeugdjournaal kwam langs om de jongste spekkoekkoks van het evenement te interviewen. De PR-stunt waarbij het standbeeld van de Indische Tantes verplaatst werd van ‘de Fred’ naar het festivalterrein werd breed opgepikt en op de tweede dag van de Tong Tong Fair deed een grote groep influencers (van Bibi Breijman tot de zusjes Verbon) een uitgebreide, door Smith Communicatie georganiseerde foodtour. Aan het eind van het evenement kopte Algemeen Dagblad: “Steeds meer jongeren naar Tong Tong Fair.” Mission accomplished!