NederlandSchoon introduceert Green Graffiti en welkom-bordje voor deelnemers
Vandaag is de landelijke kick-off van de zesde editie van de Schoonste Winkelgebied Verkiezing, een initiatief van Stichting Nederland Schoon. Het officiële startmoment vond plaats in Stadshart Amstelveen, één van de deelnemers van de verkiezing. Tijdens deze kick-off werd in het winkelgebied de speciale Green Graffiti voor het eerst onthuld en aangeboden. Ook overhandigde wethouder Herbert Raat (project Stadshart Amstelveen) aan de aanwezige ondernemers een winkel welkom-bordje dat dit jaar in het kader van de Verkiezing is ontwikkeld. Aan deze editie neemt, naast Stadshart Amstelveen, een recordaantal van 122 gemeenten en 576 winkelgebieden deel. Een forse stijging ten opzichte van vorig jaar. Maar liefst 40 gemeenten doen dit jaar voor het eerst mee aan de verkiezing. NederlandSchoon trekt de komende maanden door het land voor een uitgebreid onderzoek, waarbij het winkelend publiek wordt gevraagd hoe schoon zij hun winkelgebied vinden. Daarnaast meten observatieteams de schoonheidsgraad van elk gebied. Op 30 oktober 2018 wordt de winnaar bekendgemaakt. Voor meer informatie: www.nederlandschoon.nl.
NederlandSchoon geeft startschot Schoonste Winkelgebied Verkiezing 2018 in Stadshart Amstelveen met onthulling Green Graffiti en introductie winkel welkom-bordje in bijzijn van v.l.n.r.; Martijn van Weert (NederlandSchoon), Wethouder Herbert Raat, Hans Gort (Koninklijke Horeca Nederland), Marlou Molenaar (Stadshart Amstelveen), Hans de Groot (Voorzitter VCP) en Sytze Huisman (Bijenkorf). Bron: Annemieke Kok
Opvallende schoonboodschap
NederlandSchoon wenst met de verkiezing de samenwerking tussen gemeenten, ondernemers en beheerders te stimuleren. Een schoon winkelgebied straalt meer gastvrijheid uit. Het winkelend publiek voelt zich hierdoor meer welkom, en daar heeft de ondernemer baat bij. Om het belang van schoon zichtbaar te maken introduceert NederlandSchoon elk jaar handvatten voor deelnemers. Nieuw dit jaar is de Green Graffiti, waarmee elk winkelgebied middels milieuvriendelijk stoepkrijt met een opvallende boodschap kenbaar kan maken deelnemer te zijn van de verkiezing. Daarnaast biedt NederlandSchoon de ondernemers een welkom-bordje aan, dat zij in de winkelruit of -deur kunnen ophangen. Op dit bordje wordt aangegeven dat de winkelier ‘open en schoon is’ en op de achterzijde wenst de winkelier het publiek een ‘tot ziens in onze schone winkelstraat’.
Helene van Zutphen, directeur NederlandSchoon: ‘Met de introductie van de Green Graffiti én het welkom-bordje onderstrepen we de wisselwerking tussen schoon, gastvrij en welkom. Stadshart Amstelveen heeft de allereerste Green Graffiti vandaag enthousiast ontvangen. Namens NederlandSchoon wensen wij alle deelnemende winkelgebieden veel succes tijdens deze verkiezing!’
Hans Gort (Koninklijke Horeca Nederland) voegt hieraan toe: ‘Als ondernemers in Stadshart Amstelveen zijn wij erg trots dat de kick-off van de Schoonste Winkelgebied Verkiezing bij ons plaatsvindt. We zijn ons ervan bewust dat ondernemers als geen ander invloed hebben op de schoonheidsgraad van het winkelgebied. We zijn er immers elke dag. De uitstraling van je winkel stopt niet bij de voordeur. Het is het totaalplaatje dat zorgt voor een prettig verblijf.’
De gemeente is van mening dat schoonhouden van de openbare ruimte samen met anderen tot stand komt: ‘Het schoonhouden van Stadshart Amstelveen kunnen we als gemeente niet alleen. Hier hebben we ondernemers en inwoners hard bij nodig. We hopen dan ook dat Amstelveen dankzij deze inzet kans maakt op de titel Schoonste Winkelgebied van Nederland', aldus Herbert Raat (wethouder project Stadshart)
Schoon houdt schoon
Uit onderzoek van Stichting Nederland Schoon blijkt dat 70% van de gemeenten actief inzet op schone winkelgebieden. Een zwerfafvalvrij straatbeeld heeft invloed op de beleving van het winkelende publiek. Het winkelen wordt als prettiger ervaren. Een schoon winkelgebied zorgt voor een langer verblijf van de consument, een hogere omzet, gevoel van veiligheid, aangenamere beleving en een positieve en sociale houding. Wanneer ondernemers betrokkenheid tonen in hun winkelgebied, ervaren de bezoekers dit als zodanig en gedragen zij zich ‘schoner’. Schoon houdt schoon. De winnaar van de vorige editie, Winkelcentrum Brouwhorst in Helmond, heeft een zeer actieve ondernemersvereniging. Ondernemers zorgen er met zijn allen voor een schoon en prettig winkelgebied. Op 8 mei organiseerde NederlandSchoon een webinar met handige tips en tricks voor een schoon winkelgebied. Kijk de webinar terug via deze link: https://www.nederlandschoon.nl/wat-jij-kan-doen/schone-winkelgebieden/webinar-winkelgebieden
Over NederlandSchoon
Een Nederland vrij van zwerfafval is belangrijk voor mens, dier en milieu. NederlandSchoon werkt daarom al 25 jaar intensief samen met bedrijven, burgers, maatschappelijke instanties en overheid om zwerfafval aan te pakken en ervoor te zorgen dat een schone omgeving de norm wordt en blijft. Door middel van onderzoeken, samenwerkingen, het delen van kennis en het geven van advies, wordt niet alleen meer bewustwording, maar ook gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel gecreëerd. Een voorbeeld van deze aanpak is Supporter van Schoon, een landelijk initiatief dat mensen verenigt en activeert om zo een grotere vuist tegen zwerfafval te maken. Ga voor meer informatie naar www.nederlandschoon.nl of www.supportervanschoon.nl.