Stadshart Amstelveen roept op: doneer je kleding voor een tweede leven van 1 t/m 9 oktober
Stadshart Amstelveen organiseert van 1 t/m 9 oktober de Style Recycle Challenge waarbij zussen Olcay & Dolshe Gulsen de uitdaging met elkaar aangaan wie de meeste kleding inzamelt voor het goede doel. Bezoekers van Stadshart Amstelveen worden opgeroepen om tijdens deze periode de kleding die zij niet meer dragen, in te leveren bij het speciale recycle-station in het Binnenhof. Donateurs geven hiermee hun kleding een tweede leven en maken elke dag kans op verschillende prijzen. De kleding wordt gedoneerd aan Sympany, een textielinzamelingsbedrijf met een missie: werken aan een circulaire textielketen om bij te dragen aan een duurzamere wereld. Gedurende deze negen dagen wil Stadshart Amstelveen de duurzaamheid binnen het winkelcentrum en van haar winkeliers in de spotlight zetten en uitdragen aan haar bezoekers. Voor meer informatie zie: https://www.stadshartamstelveen.nl/everydaygreen.
Stadshart Amstelveen in het teken van duurzaamheid tijdens Style Recycle Challenge © Stadshart Amstelveen
Style Recycle Challenge
Olcay Gulsen en haar zus Dolshe zijn de ambassadeurs van deze actie en gaan de strijd met elkaar aan wie de meeste kilo’s kleding inzamelt. Samen willen zij in totaal 1.000 kilo aan kleding inzamelen. Op het Binnenhof (tegenover ZARA) komt een holobox te staan dat dient als het recycle-station. Met een levensgrote projectie van de zussen Gulsen worden bezoekers toegesproken om hun kleding te doneren. De donateurs kunnen vervolgens de keuze maken of zij hun oude kleding inleveren bij Olcay of Dolshe. Bij een donatie aan Olcay maakt men kans op een duurzame treinreis naar Londen. Kiest men voor doneren aan Dolshe, dan kan er een treinreis naar fashionstad Parijs gewonnen worden. Bovendien ontvangen alle donateurs een winkaart, waarmee cadeausets en producten van de ondernemers uit het hele winkelcentrum te winnen zijn.
Olcay Gulsen vertelt: “Mijn zus Dolshe en ik ruimen onze garderobe regelmatig op. Kleding die wij niet meer dragen, maar kwalitatief nog goed is, krijgt een nieuw leven. Daarom vind ik dat deze challenge helemaal bij ons aansluit en we zetten ons hier dan ook graag voor in! We hopen hiermee ook andere mensen te inspireren om te gaan recyclen. Een opgeruimde kledingkast geeft frisse energie.”
Duurzaam in de industrie
Voor de Style Recycle Challenge gaat Stadshart Amstelveen een samenwerking aan met Sympany, één van de grootste textielinzamelaars van Nederland. De kilo’s textiel die tijdens de Style Recycle Challenge worden verzameld bij Stadshart Amstelveen, geeft Sympany een nieuwe bestemming. Wouter Reedijk, Manager Retail van Sympany vertelt: "Wij zijn trots op deze samenwerking met Stadshart Amstelveen, omdat wij mensen graag vertellen dat veel kleding echt nog een tweede leven kan krijgen. Al het textiel dat bezoekers van Stadshart Amstelveen inleveren en van goede kwaliteit is, sorteren wij en wordt door iemand anders gedragen. Niet meer draagbare kleding wordt gerecycled en verwerkt tot grondstof en ingezet voor nieuwe producten. Met deze samenwerking willen wij het mensen makkelijker en leuker maken om hun gebruikte kleding in te leveren. Bij ons krijgt elk stukje stof weer een duurzame bestemming. Een opgeruimde kast voor de bezoekers en goed voor het milieu.”
Groen winkelcentrum
Duurzaamheid speelt een belangrijke rol voor het algehele Stadshart Amstelveen. Eduard Helwig, Winkelcentrum Manager van Stadshart Amstelveen laat weten: “Het winkelcentrum is een plek vol mode, beauty en lifestyle-items, waar dagelijks wordt gewerkt om het winkelcentrum zo groen mogelijk te houden. Tal van winkels en restaurants uit verschillende branches in Stadshart Amstelveen houden zich al bezig met een duurzaam(er) aanbod. Dit geeft maar weer aan hoe belangrijk dit onderwerp is.”
Zo verkoopt kledingmerk kitikate babykleding van 100% biologisch katoen met GOTS-keurmerk en voert de Bijenkorf een ‘Groene Bij’-label voor duurzamere producten. Restaurant Anne&Max biedt steeds meer vegan opties aan op de menukaart en The Bodyshop maakt gebruik van duurzame en natuurlijke ingrediënten in hun producten, en de verpakkingen bestaan uit minder plastic en zijn recyclebaar.
Stadshart Amstelveen © Stadshart Amstelveen
Over Stadshart Amstelveen
Stadshart Amstelveen staat voor sfeervol en elegant winkelen. Het overdekte winkelcentrum biedt onderdak aan meer dan 140 winkels en restaurants, zoals de Bijenkorf, ZARA, Dille & Kamille, Intimissimi, Calzedonia, Massimo Dutti, Nespresso, NA-KD en Anne&Max. Naast deze bekende merken, zijn er ook diverse boetiekjes en vernieuwende concepten te vinden. Het winkelcentrum is zeven dagen per week open met jaarlijks 10 miljoen bezoekers. Stadshart Amstelveen is te volgen op de website, Facebook en via Instagram.