class="img-responsive

Week van het Gehandicapte Kind

The assignment

Sinds 2020 werkt Smith Communicatie samen met Stichting het Gehandicapte Kind om er samen voor te zorgen dat er geen kind zonder vriendjes is. Om dit te doorbreken en kinderen met én zonder handicap met elkaar in contact te brengen, organiseert de stichting elk jaar in november de Week van het Gehandicapte Kind. Deze week staat in het teken van inclusiviteit en samen spelen. Al sinds de eerste editie is Smith Communicatie betrokken bij dit project. Onze gedeelde ambitie? Zoveel mogelijk impact maken met krachtige PR, om zo de hoofdboodschap breed uit te dragen.

The approach

Onze samenwerking start elk jaar vroeg, met een projectgroep die zich buigt over het jaarlijkse indexonderzoek. Dit onderzoek vormt de basis voor het thema van de Week van het Gehandicapte Kind. Ieder jaar staat er een ander thema centraal zoals het hebben van vriendjes en buitengesloten worden. Voor de editie van 2024 lag de focus bijvoorbeeld op sport, geïnspireerd door het Oranje sportjaar met evenementen als de Olympische Spelen, het EK Voetbal en de Paralympische Spelen. Binnen dit thema onderzochten we hoe sport kan bijdragen aan het verminderen van sociale uitsluiting en hebben we ook actief sportredacties benaderd. Afhankelijk van het gekozen thema, richten we ons dan ook naast landelijke en regionale media ook op vakmedia en magazines.

Tijdens de campagne maken we gebruik van krachtige storytelling en persoonlijke verhalen van kinderen met een handicap en hun ouders om impact te creëren. Deze aanpak zorgt niet alleen voor aandacht, maar ook voor herkenning en betrokkenheid bij diverse doelgroepen.

The results

Onze jaarlijkse PR-inspanningen leiden tot brede media-aandacht, zowel landelijk als regionaal waardoor de Week van het Gehandicapte Kind inmiddels een begrip is. Ieder jaar weten we prominente platforms te bereiken, waaronder Hart van Nederland, RTL Nieuws, Jeugdjournaal, Telegraaf, AD, Spraakmakers, NPO Radio 1 NOS Journaal en verschillende (groot) regionale dagbladen zoals het Noord-Hollands Dagblad, Nederlands Dagblad en Friesch Dagblad.

Daarnaast hebben ook lifestylemedia zoals KEK Mama, LINDA, Telegraaf VROUW en Libelle bijgedragen aan de zichtbaarheid van de Week van het Gehandicapte Kind door middel van free publicity. Door onze inspanningen hebben we geholpen om de boodschap van inclusiviteit en samenspelen breed onder de aandacht te brengen en daarmee een positieve impact te maken op de samenleving.

Overige projecten voor Stichting het Gehandicapte Kind

Naast de Week van het Gehandicapte Kind, heeft Smith Communicatie haar PR-power voor meerdere initiatieven ingezet. Zoals voor de introductie van het Frame Schaatsen, de 50e Samen naar School-klas, de Mega Wandel Marathon en de Samenspeeldagen in de Efteling ter gelegenheid van het 75-jarig jubileum van de stichting. Voor ieder project is een doordachte PR-strategie uitgestippeld en zijn de vooraf gestelde doelstellingen behaald.