Statiegeld Nederland start campagne voor toeristen

Vandaag gaat de nieuwste campagne van Statiegeld Nederland van start die zich richt op toeristen in Amsterdam. Jaarlijks bezoeken zo’n 13 miljoen toeristen Amsterdam, met als piekmaand augustus. Toeristen die Nederland bezoeken zijn vaak niet bekend met het statiegeldsysteem, waardoor vele statiegeldflesjes en  -blikjes in de prullenbak belanden. Het doel van de campagne is om toeristen te informeren over het statiegeldsysteem, dat zij hun geld terugkrijgen en hen te motiveren hun statiegeldverpakkingen in te leveren. Nu de zomervakantie in volle gang is, is de Engelstalige campagne op drukbezochte plekken in Amsterdam te zien zoals boven de bagagebanden in de aankomsthal op Schiphol, in de supermarkten, op metrostations en het Centraal Station, en ook op welbekende plekken zoals het Rembrandtplein, het Vondelpark en natuurlijk het Damrak. Voor meer informatie, zie: Get your deposit money back! – Statiegeld Nederland

Hoofdfoto: Statiegeld Nederland start Engelse campagne voor toeristen © Statiegeld Nederland

Een nieuwe doelgroep aanspreken
In 2022 verwelkomde Amsterdam ongeveer 13 miljoen dagtoeristen en 7,4 miljoen verblijfstoeristen die (een aantal dagen) in Amsterdam bleven overnachten. De stad trok ook veel cruisepassagiers aan, met ongeveer 500.000 bezoekers en daarnaast waren de campings in de omgeving goed voor zo’n 100.000 gasten. Toeristen weten vaak niet dat Nederland een statiegeldsysteem heeft of zijn überhaupt niet bekend met een statiegeldsysteem.

Hier ligt een grote kans voor ons om een hele hoop statiegeldverpakkingen terug te winnen. Ook met het oog op de Pride, dat momenteel bezig is en jaarlijks velen toeristen trekt, hopen we met deze campagne een nieuwe doelgroep aan te spreken die voortaan op de hoogte is van het belang van het inleveren van statiegeldverpakkingen. We zien deze campagne dan ook als een proef, waarbij we willen leren en toeristen om feedback vragen om vanuit daar de campagne verder aan te scherpen en uit te breiden”, aldus  Jeroen Hillen, directeur van Statiegeld Nederland.

Speciaal voor de Pride staan er extra bij innamepunten bij supermarkten, rijdt er een blikmobiel rond waar statiegeld gedoneerd kan worden, staan er extra donatiebakken verspreid door de stad en lopen er cleanteams rond om op te schonen.

Over Statiegeld Nederland
In Nederland worden jaarlijks meer dan 700 miljoen grote plastic flessen, 1 miljard kleine plastic flessen en ruim 2,5 miljard blikjes op de markt gebracht. Statiegeld Nederland is verantwoordelijk voor het statiegeldsysteem op plastic drankflessen en drankblikjes. Zij streven naar meer gerecycled materiaal en minder afval in de natuur. Het doel is om 90% van alle blikjes en plastic drankflessen (kleine én grote plastic flessen, met én zonder statiegeld) weer in te nemen en daarmee een bijdrage te leveren aan een schoner Nederland.

In Nederland zit er statiegeld op kleine en grote plastic flessen van frisdrank en water. En op alle metalen drankverpakkingen met een inhoud tot en met 3 liter. Producenten van 100% sap kunnen vrijwillig deelnemen aan het statiegeldsysteem. Zo kunnen nog meer statiegeldproducten worden ingezameld en gerecycled.

Engelse website
Speciaal voor deze campagne is een Engelstalige website ontwikkeld om toeristen optimaal te informeren over het inleveren van statiegeldverpakkingen. Hierop staat informatie over het Nederlandse statiegeldsysteem, waarom dit er is, samen met de drie stappen die men moet ondernemen om de flesjes en blikjes op de juiste wijze in te leveren en zo het statiegeld terug te krijgen. Daarnaast is er een link naar een overzicht met de dichtstbijzijnde inleverpunten. Hillen vult aan: “In drie simpele stappen wordt beschreven hoe toeristen hun statiegeld terug kunnen krijgen. Dat is wel zo eerlijk, ze hebben er immers voor betaald en wij zijn blij met alle extra verpakkingen die in worden geleverd. Een win-winsituatie.” Voor meer informatie over de Engelse website: Get your deposit money back! – Statiegeld Nederland

De toeristencampagne is onderdeel van een brede inzet om de inzameling van statiegeldverpakkingen verder te verhogen, met onder meer extra uitbetalende innamepunten, consumentencampagnes en samenwerking met nieuwe (maatschappelijke) partners.