FORTEZZA

De Opdracht

Fortezza Groep is een IT-partner die bedrijven helpt hun bedrijfsdoelstellingen te behalen door middel van IT, cybersecurity, datamanagement en softwareontwikkeling. Aangezien de Fortezza Groep zelf ook groeiambities heeft en stappen wil maken in het professionaliseren van hun marketing en communicatie, is Smith Communicatie gevraagd als strategisch communicatiebureau om het bedrijf daarin te begeleiden.

De Aanpak

Er was behoefte aan een plan; een visie op communicatie. En dat is waar we zijn begonnen in januari 2021. We hebben de verschillende business units van het bedrijf leren kennen om erachter te komen wat de huidige situatie is en waar Fortezza naar toe wil groeien. Dat deden we niet alleen op managementniveau. Juist door met verschillende mensen uit de organisatie te praten, kregen we een volledig beeld. Op basis van die informatie schreven we een communicatieplan, inclusief corporate story per business unit, waarbij tevens de strategie en aanpak voor het komende jaar werd uitgestippeld.

De volgende stap was het ontwikkelen van een huisstijl die recht doet aan de kennis en kunde van Fortezza, alsmede de ontwikkeling van nieuwe websites. Smith Communicatie begeleidde het hele proces en was verantwoordelijk voor de tekstuele invulling van deze websites.

Onze senior communicatieadviseur is inmiddels een vast onderdeel geworden van het marketing en communicatieteam van de Fortezza Groep en stippelt samen met de junior marketeer en adviseur arbeidsmarktcommunicatie de strategie uit. Daarnaast pakken we waar nodig ook de uitvoering op, zoals het door vertalen van de strategie naar de LinkedIn contentkalender, de aansturing van externe tekstschrijvers voor het maken van blogs, whitepapers en klantcases en meedenken met de invulling van de kwartaalmeetings om de interne communicatie te versterken.

Het Resultaat en de impact

Sinds Smith Communicatie aan boord is bij de Fortezza Groep is de inzet van marketing en communicatie een onmisbare component geworden binnen de organisatie. Medewerkers weten het marketingcommunicatie team intern nu goed te vinden om te sparren over de juiste content en andere communicatiezaken. Daarnaast is Fortezza extern goed zichtbaar en vindbaar voor nieuwe opdrachtgevers sinds de oplevering van de nieuwe website en het actief aanwezig op Linkedin met whitepapers en andere inhoudelijke content.