Haags Ondernemersdebat

De opdracht

Smith Communicatie is door MKB Den Haag gevraagd om wederom – net als bij eerdere gemeenteraadsverkiezingen – de organisatie van het Haags Ondernemersdebat voor haar rekening te nemen. Belangrijk hierbij was dat het in nauwe samenwerking werd georganiseerd met diverse belangenbehartigers, naast MKB Den Haag, namelijk: VNO-NCW, Bureau Binnenstad, Koninklijke Horeca Nederland, Stichting Binnenstad, The SocialClub en Directieoverleg Podiumkunsten Den Haag en Directieoverleg Haags Musea.

De aanpak

Na het zoeken van een geschikte datum in aanloop naar de verkiezingen werd besloten dat er eindelijk weer – na Covid – een fysiek debat kon worden georganiseerd! Kort, krachtig en aansprekend. Er werd een programma bedacht met veel interactie met de aanwezige ondernemers, waaraan de lijsttrekkers van zoveel mogelijk politieke partijen zouden deelnemen. Als locatie werd Amare geselecteerd, een van de eerste keren dat hier een event na Covid werd georganiseerd, dus ook dit bracht weer extra uitdagingen met zich mee. Smith Communicatie had echter de touwtjes goed in handen en nam haar verantwoordelijkheid voor de volledige coördinatie van het Haags
Ondernemersdebat. Van het uitnodigingstraject voor de lijsttrekkers, geschikte moderators benaderen, contact met diverse leveranciers, tot en met de details op locatie, met de cateraar en techniek.

De resultaten

Het was een geslaagde avond met zo’n 200 Haagse ondernemers die in Amare hun politieke voorkeur lieten zien. Voorafgaand en na afloop van het debat werd een peiling onder de gasten gedaan, waarbij duidelijk veranderingen te zien waren. Onder leiding van oud-wethouder Henk Kool en radiopresentator Nicolette Krul kwamen zes stellingen aan bod. Ondernemers konden live meestemmen met de verschillende stellingen, waardoor er veel interactie loskwam. Alle twaalf politieke partijen (VVD, D66, PvdA, CDA, Groen Links, Groep de Mos/Hart voor Den Haag, Partij voor de Dieren, Denk, ChristenUnie/SGP, de Haagse Stadspartij, SP en PPV), hebben hun best gedaan om de ondernemers te overtuigen van hun eigen standpunten. De reacties waren zeer positief. Kortom een geslaagde en zinvolle avond!