MetaRembrandt

De opdracht

The Rembrandt Heritage Foundation en HODL Finance zochten een PR-bureau om hun project via de media onder de aandacht te krijgen bij hun doelgroep. Na een pitch hebben de bedrijven gekozen om met Smith Communicatie in zee te gaan. Smith Communicatie heeft de PR-strategie uitgewerkt om het nieuws bekend te maken dat De Nachtwacht in 8.000 stukjes wordt verdeeld en wordt verkocht in de vorm van NFT’s (non fungible tokens) en dat later het MetaRembrandt Museum wordt geopend.

De aanpak

The Rembrandt Heritage Foundation en HODL Finance hadden de uitdaging dat er twee doelgroepen aangesproken moesten worden. Enerzijds de traditionele kunstliefhebber en anderzijds de NFT-geïnteresseerden. Beiden verschillen nogal in leeftijd en online kennis.

Om beide doelgroepen aan te spreken, hebben we twee verschillende persberichten geschreven om het voor beiden interessant en begrijpelijk te maken. Daarnaast hebben we goed gekeken welke media, welke doelgroepen aanspreken en vervolgens een lijstje gemaakt met wie we de scoop van dit verhaal gingen aanbieden. Al gauw gaf de Volkskrant aan interesse te hebben. 75% van de lezers van deze krant zijn geïnteresseerd in kunst en media. Nadat het interview had plaatsgevonden, mocht de krant als eerste het verhaal publiceren waarna we de persberichten naar alle overige media hebben verstuurd.

De resultaten

Naast de Volkskrant, publiceerden nog een hoop andere media zoals het NRC Handelsblad, het Parool, RTL Nieuws, Dutch Cowboys, Fonk Online en Marketing Tribune. Daarnaast werd er volop getweet over het project en was er op de site een enorme piek aan bezoekers te zien. Inmiddels zijn er al duizenden NFT’s van De Nachtwacht verkocht!