NEDERLAND SCHOON

De Opdracht

Smith Communicatie verzorgt sinds 2015 de PR en communicatie voor de B2B en B2C-gerelateerde campagnes van Nederland Schoon. Nederland Schoon wil zwerfafval in Nederland voorkomen en bestrijden. Aan de hand van gerichte campagnes, onderzoeken, samenwerkingen, het delen van kennis en het geven van advies aan bedrijven komt de stichting in actie tegen zwerfafval. Ieder jaar wordt de lente -en daarmee het buitenseizoen- ingeluid met de Landelijke Opschoondag: een dag waarop iedereen, van buurtgenoten tot collega’s, de straat op gaat om de buitenruimte van zwerfafval te ontdoen.

De Aanpak

In samenspraak met Nederland Schoon creëren we jaarlijks PR-momenten en -stunts die we met succes weten te pluggen in landelijke en regionale (vak)media. In de week vóór de Landelijke Opschoondag gaan we criss-cross door het land om de media te begeleiden die de bijzondere opschoonacties van zowel particulieren als organisaties uitlichten. Het team van Smith Communicatie maakt van tevoren een inventarisatie van alle mooie, interessante acties en koppelen deze vervolgens middels een aanpak op maat aan de juiste media.

De Resultaten

Door de jaren heen heeft de Landelijke Opschoondag alle grote landelijke en regionale media wel gehaald. Zo ging RTL Nieuws langs bij een opruimactie in Rotterdam, versloeg het Jeugdjournaal een scholendag in Noord-Brabant en deed NPO radio 1 verslag van een lokale opschoonactie in Reeuwijk. Onder andere NOS en NU.nl berichtten aan het einde van de dag hoeveel mensen uiteindelijk meededen aan deze editie.

Uiteraard neemt het team van Smith Communicatie in de week van de Landelijke Opschoondag ook minimaal één keer de prikker en vuilniszak ter hand. Een mooie bonus is dat we, door ons in te zetten voor Nederland Schoon en de Landelijke Opschoondag, mogen bijdragen aan het creëren van bewustwording bij ondernemers én consumenten over het effect van een schone leefomgeving.